Facebook YouTube Twitter Instagram
Jak to bylo s Iron Maiden 1.díl
17.9.2016 | autor: Arnes Mašić

Původní a první sestava Iron Maiden

 

Vánoce, Vánoce 1975 přicházejí...

 

A jako všechno na světě, i naše povídání musí nějak začít. Vánoce 1975 v Leytonu na východu Londýna, Steve Harris opouští kapelu Smile a zakládá novou, které dává jméno Iron Maiden. Inspiraci dostal z filmu "The Man In The Iron Mask", kde se jeden nástroj jmenoval Iron Maiden. Začátek byl klasický, jaký měla každá velká kapela. Přišli z neznáma a měli se dostat na samotný Olymp. Členové se střídali, dokonce byl i jeden krátký "break-up". První sestava ve složení: Steve Harris, Paul Day, Terry Rance, Dave Sullivan a Ron "Rebel" Matthews nevydržela dlouho, ale svým nástupem v The Cart And Horses Pub v Maryland Pointu položila základy něčemu, co se za pár let stalo kultem, a něčím skoro největším v moderním, hudebním světě.

 

The Cart And Horses Pub

 

První "skutečný" koncert měla kapela 1. května 1976 v St.Nicks Hall a hned na to Harris rozpustil kapelu, aby ji zase znovu "založil", ale tentokrát pouze s jedním členem, kytaristou Davem Murrayem. Od té doby bendem prošlo spoustu hudebníků, skoro jako cestujících na hlavním nádraží: zpěvák Dennis Wilcock, kytaristi Bob Sawyer, Terry Wapram, Paul Cairns, Paul Todd, Tony Parsons, bubeníci Doug Sampson a Barry Purkis, zkoušeli i klávesy s Tonym Moorem, než se vytvořilo jádro kapely: Steve Harris - Dave Murray - Doug Sampson, kteří v listopadu 1978 na audici v Red Lion Pubu v Lestonstonu vybírají Paula Di'Anna za zpěváka.

 

 

Začátkem roku 1978 kapela za 200 liber v Spaceward Studiu v Cambridge natáčí své první demo "Spaceward" s prvními čtyřmi skladbami, "Iron Maiden", "Invasion", "Prowler" a "Strange World". Písně prezentovali Nealu Kayovi, managerovi a DJovi v Bandwagon Soundhouse klubu v severozápadním Londýně. Moc se mu líbily, tak je pouštěl ve svém klubu a dokonce skladba "Prowler" skončila na prvním místě Soundhouse chartu. Kay byl v té době jeden z mála promotérů a veřejných osobností, které něco znamenaly, a které měly heavy metal jako svůj oblíbený žánr. V té době většina hudebně známých osobností preferovala punk a Sex Pistols, kteří  dokázali totálně vybombardovat britskou hudební scénu. Samozřejmě album, které tenkrát nahráli Sex Pistols, "Never Mind The Bollocks Here's The Sex Pistols", bylo, a možná je dodnes nejlepším rockovým albem, které bylo doposud stvořeno.

 

První demo "Spaceward"

 

Ale jak jistě víme, a někteří si ještě pamatují, punk šel hodně rychle ke dnu. K tomu mu také dost pomohla expanze heavy metalu a vznik spousty nových kapel v tomto žánru, které v květnu 1979 "porodili" NEW WAVE OF BRITISH HEAVY METAL a kmotrem se nestal nikdo jiný než Geoff Barton.

 

Geoff Barton zakladatel časopisu Kerrang!

 

Tato vlna zrodila tisíce kapel, ale bohužel jen pár z nich přežilo nástup MTV a komercializaci metalu. Mezi nimi jsou Def Leppard a Saxon (které jsme nedávno viděli na Wackenu a stále jsou to dokonalí rockeři), Venom, který vytvořil cestu pro později extrémnější varianty metalu, Diamond Head, kteří svůj potenciál nepotvrdili, Angel Witch, na které si každý rád vzpomene, Girlschool, které dokázaly, že i holky mohou být energické a drsné nebo Tygers Of Pan Tang. Všichni měli stejné startovní pozice, všichni měli stejně otevřené dveře do ráje, ale málokteří dokázali být tak zarputilí, mít talent a vůli, aby se stali tak velkými, slavnými a gigantickými, jako jsou Iron Maiden. Jen oni měli kontinuitu sedmi - osmi výborných desek za sebou, jen oni dokázali, že NWOBHM je něčím velkým, něčím dokonalým, z čeho se tvořily další žánry, podžánry, něco, co bude "plenit" světová pódia – díky Bohu.

 

"The Soundhouse Tapes"

 

Ale možná by to vše bylo jinak, kdyby jednu z kopií "Spaceward" nekoupil i Rod Smallwood, kterému se skladby taktéž líbily a pro svůj nezávislý vydavatelský label 9. listopadu 1979 nevydal EP pod názvem "The Soundhouse Tapes", v nákladu 5000, který jak jistě správně tušíte byl vyprodán během pár dnů. A tak by to nedopadlo, kdyby nebylo Neala Kaye a Roda Smallwooda, pozdějšího managera Iron Maiden, který je hlavním "viníkem" za vesmírný úspěch, přesněji "The Soundhouse Tapes", které byly mezníkem v kariéře Maidenů.

 

Dennis Stratton

 

Jednoznačně, co tehdy kapele hodně pomohlo byly jejich skladby. Už se stávali známějšími, získávali na popularitě a jejich koncerty v lokálních klubech byly beznadějně vyprodané. Díky tomu a samozřejmě díky Rodovi a "The Soundhouse Tapes" v prosinci 1979 získávají exkluzivní smlouvu s EMI na čtyři alba. To, co pro spoustu kapel byl jen sen se pro Iron Maiden stalo skutečností. Byl to také měsíc, kdy kapelu posílil druhý kytarista Dennis Stratton, jelikož Adrian Smith odmítl nabídku, kvůli zaneprázdněnosti ve své kapele Urchin. Kromě nového kytaristy kapelu posiluje i nový bubeník Clive Burr z kapely Samson, která v blízké budoucnosti bude mít ještě něco společného s Iron Maiden. A co se dělo po 4. únoru 1980 se dočtete v druhém díle.